Jesień wokół nas, ale pogoda na razie nas rozpieszcza, w związku z tym klasy IV Publicznej Szkoły Podstawowej w Iwaniskach postanowiły uczcić wrześniowy powrót do szkoły wyjazdem w Góry Świętokrzyskie. Czwartek 29 września obudził nas rześką pogodą, ale zaraz potem pojawiło się słońce i bezchmurne niebo.

Ruszyliśmy autokarem spod budynku szkoły o godzinie 8.00. Droga minęła niepostrzeżenie a my już wysiadaliśmy w Babyjagowie. Wioska najsłynniejszej czarownicy naszego regionu położona jest w pobliżu Jodłowego Dworu. Dzieci osobiście poznały Babę Jagę i weszły do jej chatki na kurzej stópce. Tu krząta się też zbój Madej, pilnując swego skarbu przed śmiałkami rozbójnikami. W tym miejscu znajduje się chatka Jasia i Małgosi oraz wielka łódź Wikingów. I to jeszcze nie wszystko, bo na terenie Babyjagowa jest też duży plac zabaw i straaaaszny tunel, w którym grasują sympatyczne strachy, ale nasze dzieci do niego weszły. To wielka odwaga!!!

Po serii wstępnych atrakcji udaliśmy się na Łysą Górę leśnym traktem, ćwicząc sprawność fizyczną i całymi płucami wciągając powietrze Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Nie ominęliśmy gołoborza i możliwości podziwiania widoku, jaki stamtąd rozpościera się na region świętokrzyski.

Kolejny etap wycieczki to zwiedzanie Muzeum Przyrodniczego ŚPN. Prezentowana tam wystawa jest  spektaklem światła, dźwięku i odgłosów przyrody w oparciu o multimedialne urządzenia, zdjęcia i modele. Duże wrażenie zrobiła na nas makieta współczesnego krajobrazu terenu Parku i jego okolic w porównaniu z makietą przedstawiającą pierwotny krajobraz. Zapoznaliśmy się z geologicznymi i paleontologicznymi dziejami Gór Świętokrzyskich oraz wędrowaliśmy przez ekosystemy leśne Świętokrzyskiego Parku Narodowego, gdzie mogliśmy zobaczyć zwierzęta, rośliny i grzyby żyjące w naszych lasach.

Z kolei udaliśmy się do Kaplicy Krzyża Świętego, w której usłyszeliśmy historię związaną z pojawieniem się w Bazylice relikwii drzewa, na którym oddał życie Jezus Chrystus. Pani przewodnik uświadomiła nam, że symbolem benedyktynów łysogórskich jest podwójny krzyż złoty, którego wyższe ramię jest krótsze od dolnego. Nosi on nazwę "krzyża jerozolimskiego" i jest nierozłącznie związany z kultem i symboliką relikwii Drzewa Krzyża Świętego.

Na koniec uczniowie zakosztowali klasztornej kuchni w postaci obiadu z deserem, a po tym fakcie pozostało nam zejście do autokaru.

Po zakończonym zwiedzaniu pod opieką pań: Marii Giepard, Beaty Górczyńskiej, Pauliny Kity oraz Haliny Pasiek- Wójcik uczniowie wzbogaceni o nową dawkę wiedzy oraz wypełnieni pozytywnymi emocjami wrócili do Iwanisk.